Flot anmeldelse af ‘The absence of fear’

Anne Phillipsen fra Lydtapet har skrevet denne flotte anmeldelse af ‘The absence of fear’:

Simon Lynge.

Simon Lynge

FORMIDABEL NORDISK LYD

Dansk/grønlandske Simon Lynge har begået sit andet album, The Absence Of Fear, som omkranser et utal af stemninger og følelser gennem det måske mest udtryksfulde medie vi har: musikken. Det er singer-songwriting-kunsten, når den er allerbedst og skarpest, og det er stemningsfulde numre med en nordisk lyd, man finder på albummet, som rummer 13 numre med hver deres historie.

Nummeret “I’m A Soul” slår pladen an på fornemmeste vis med Simon Lynges nordisk klingende vokal i centrum. En vokal, som er stærk, men også enormt udtryksfuld i sin formidling. For Simon Lynges kompetente vokal guider lytteren trygt igennem pladens 13 numre, svævende på et lydtæppe af trommer, strenge og keys. På “Silver Light” kommer Simon Lynges nordiske lyd tydeligt til udtryk i nummeret, som i øvrigt er sådan én af de der catchy sange, som man ubetinget har lyst til at høre på repeat. For Simon Lynge kan i bedste singer-songwriter-stil formidle følelser gennem numre, som er lyttervenlige og lettilgængelige. Der er ingen gentagelse eller kedsommelighed at spore på albummet, hvis 13 sange rummer vidt forskellige stemninger og melodier – tværtimod.

Og det er måske også en Simon Lynge, der har mærket “the absence of fear” – frygtløsheden – under indspilningen af sin plade. Under alle omstændigheder indeholder pladen i hvert fald et blødt, groovy cover af Otis Reddings signatur-nummer “Sittin’ On The Dock Of The Bay”. Og når man har modet til at lave et cover af en så ikonisk sanger, vidner det i høj grad om frygtløshed. Men når udfaldet er vellykket og coveret tilmed passer rigtig godt ind i albummets historiefortælling og stemninger, så må frygtløsheden siges at være en positiv ting.

Historiefortælling er om noget kendetegnende for albummet. Samtlige 13 numre indeholder en nerve og et nærvær, som ellers kan være svær at finde nu til dags. Vokalens styrke og inderlighed kombineret med fængende melodier skaber således 13 små bidder af livet formidlet på fornemmeste vis. Særligt nævneværdigt er et nummer som “No Man Is An Island”, der giver plads til eftertænksomhed og ro. Eller et nummer som den valsende “For Love”, der med en kombineret orgel/guitar-solo omkranser såvel den vokale som den musikalske styrke, som albummet byder på. Der er sange om kærlighed, om at se sit liv i retroperspektiv, som man gradvist bliver ældre, og der er numre, der omhandler frygtløsheden ved at lade livet og friheden føre én derhen, hvor man hører til.

Det er et formidabelt lille nordisk mesterværk, som Simon Lynge har skabt. Og derfor tør undertegnede – også ganske frygtløst – godt love, at The Absence of Fear vil komme i flittig rotation på min iPod de kommende forårsmåneder. For der er masser af følelser, stemninger og skøn musik at komme efter på Simon Lynges album.

BESØG SIMON LYNGE HER